1. januari innovatie

Expertisecentrum BESO lanceert campagne ‘Brabantse werkgever met een maatschappelijk hart 2013’

De campagne van expertisecentrum BESO met als thema ‘Ik ben…’ spoort Brabantse werkgevers aan om open te staan voor ‘inclusief werkgeverschap’. Dit houdt in: het in dienst nemen (en houden) van mensen met inzet naar vermogen, zoals langdurig werklozen, arbeidsgehandicapten, mensen in de bijstand, Wajongers en oudere werklozen. Onderdeel van de campagne is de prijs ‘Brabantse werkgever met een maatschappelijk hart 2013’, die BESO op 22 november voor de derde keer uitreikt. Brabantse, inclusieve werkgevers kunnen zich tot 14 november aanmelden. Zowel de campagne als de prijs gaan in op eisen die de overheid aan werkgevers stelt.

 

Doelstelling kabinet

Ton de Kok, adviseur BESO: “ Wij haken met de campagne in op de doelstelling van het kabinet om zoveel mogelijk mensen te laten participeren. In het sociaal akkoord zijn met werkgevers afspraken gemaakt over extra banen voor deze doelgroep. Echter, hoe kunnen werkgevers hier daadwerkelijk invulling aan geven? BESO adviseert en ondersteunt Brabantse werkgevers kosteloos bij het zakelijk interessant maken van inclusief werkgeverschap. Wij nemen daarbij de belangen en mogelijkheden van de werkgever als vertrekpunt. BESO doet dit vanuit de overtuiging dat inclusief werkgeverschap leidt tot een win-win situatie voor het bedrijf, het individu én de maatschappij. Kortom, ondernemen met dubbele winst.”

 

Talenten én mogelijkheden
Albert Einstein, Ludwig van Beethoven en Agatha Christie maken deel uit van de campagne. Waarom? Ton de Kok: “Deze oudheden hadden allemaal een groot talent én een beperking. De beperking weerhield hen niet om hun talent ten volle te benutten. Integendeel. Ze waren als respectievelijk uitvinder, componist en schrijfster erg succesvol in hun werk. Ook vandaag de dag zijn er duizenden mensen met talent én een beperking. Maar zonder werk. Gebrekkige informatie over de (subsidie)mogelijkheden van medewerkers met inzet naar vermogen, onjuiste percepties en/of vooroordelen liggen hieraan meestal ten grondslag. BESO gaat uit van de talenten én mogelijkheden van deze mensen voor werkgevers. Deze groep levert immers een meerwaarde op voor het bedrijfsleven. Dat bewijs leveren we door medewerkers met inzet naar vermogen en inclusieve werkgevers als ambassadeur te laten fungeren in de campagne.”

 

Werkgeversprijs

BESO is op zoek naar meer ambassadeurs. Ton de Kok: “Het is de derde keer dat we de prijs ‘Brabantse werkgever met een maatschappelijk hart 2013’ uitreiken. Inclusief werkgevers kunnen zich tot 14 november via onze website www.beso-brabant.nl aanmelden. Uit alle inzendingen selecteren we drie werkgevers die op 22 november de jury moeten overtuigen waarom zij ‘dé Brabantse werkgever met een maatschappelijk hart 2013’ zijn. Dezelfde middag ontvangt de winnaar in zijn organisatie de prijs.  De heer Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Bestuur van de provincie Noord-Brabant, reikt de prijs persoonlijk uit. De eerste prijs is een geldbedrag van 1.500 euro. De andere twee finalisten gaan naar huis met respectievelijk 1.000 en 500 euro.”

 

Bron: www.beso-brabant.nl