1. januari innovatie

BOUWOPLEIDING ’S-HERTOGENBOSCH TIMMERT HARD AAN DE WEG

TRANSFORMATOR
Bouwopleiding ’s-Hertogenbosch is in de jaren ’80 voor en door aannemers opgezet. Het gat tussen schoolvakken en de medewerker werd groter. Aansluiting werd gevonden door toename van de praktijk. Vandaag de dag wordt de opleiding van Wilfred Slegers wel eens vergeleken met een detacheringbureau. Maar Bouwopleiding ’s-Hertogenbosch is veel meer dan dat. Mede dankzij de samenwerking met het Koning Willem I College of Summa College (voorheen ROC) verzorgen ze het gehele traject. Van werving tot selectie en van aannemen tot opleiden. Wilfred Slegers duidt: “Simpel gezegd zijn we de transformator van leerling naar werknemer.”

MET DE RUG TEGEN DE MUUR
De eerste twee decennia verliepen vlekkeloos. De bouwbranche trok op allerlei manieren de aandacht. Zo werden potentiële werknemers overtuigd met fikse salarisstroken. De lonen stegen her en der tot maarliefst 180% van het minimum jeugdloon. Niets leek de ‘bouwmarkt’ nog in de weg te kunnen staan. En toen brak in 2008 plots de bankenmalaise aan. “Dat onderstreepte in één klap de alarmerende toestand van deze hoge kostenpost voor de aannemer. Zo werden de kleinere bouwbedrijven met de rug tegen de muur gedrukt.” De wederopbouw werd prioriteit nummer een. Bouwopleiding ’s-Hertogenbosch hervormde met een opleidingsvariant op deze ingrijpende stand van zaken.

PRAKTISCHE VARIANT
Tegenwoordig kent de opleidingsbranche twee leerwegen: de beroepsopleidende leerweg (BOL) en de beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Bouwopleiding ’s-Hertogenbosch ontwikkelde samen met twee anderen regio-opleidingen een variant op de traditionele BBL. Voormalig bestuursvoorzitter Rini Timmers geloofde in het samenwerkingsverband en het feit dat deze variant een toevoeging zou worden voor de branche. De ondernemer begeert immers ervaring, zeker in deze roerige tijd. Wilfred Slegers bevestigt: “Het is een praktijkgerichte opleiding waarbij al werkend leren het streefpunt vormt. De invulling van 75% praktijk en 25% theorie geeft vorm aan deze tendentie.”

EFFICIENTIE
De werkwijze omarmt efficiëntie. Leerlingen melden zich aan, waarna ze binnen 4 weken op niveau geselecteerd worden. De groep die startklaar is bevonden voor het beroepenveld betreedt direct het werkveld. Dit betekent een stage bij een van de 100 tot 140 erkende bouwbedrijven in de regio. De anderen verblijven intern in een praktijkgesimuleerde omgeving. Daar wordt dezelfde periode gewerkt aan bepaalde urgente thema’s die benodigd zijn om de sprong in de bouwwereld te maken.

WEERSTAND
Aannemers moesten wennen aan deze forse leermetamorfose. De werkgever had voorheen namelijk 2 jaar lang dezelfde leerling werknemer in het bedrijf. Nu volgt een leerling stage in blokken van 6 weken in een ‘duo’ werkplek. Daardoor zijn er gedurende de opleiding twee leerlingen per werkplek. Deze zeswekelijkse wissel gaf in eerste instantie veel kritiek van aannemers. Wilfred Slegers ziet enkel voordelen. “Deze duo leerwerkplek geeft de werkgever gedurende de twee jaar een selectieproces, waarbij de keuze voor de ideale stafinvulling binnen handbereik is. Bijkomend pluspunt is de diversiteit aan ervaringen en culturen die leerlingen op deze manier opsnuiven. Dit is in deze periode van oneerlijke concurrentie ook wel een vereiste.” Hiermee doelt Wilfred Slegers op de komst van (Oost-Europese) ZZP’ers die voor een appel en een ei bijbeunen. “Poolse arbeiders vragen tegenwoordig bijna even veel of minder dan onze leerlingen verdienen. Dat blijft voor ons een lastige kwestie om tegenop te werken.”

BOUWMENSEN
De bouwbranche is net een betonmolen. Het draait altijd door. Momenteel wordt er binnen de samenwerkingsverbanden door 30 partijen gediscussieerd over de gang van zaken. Bouw- en inframensen, zoals de coöperatie gaat heten, ziet in dat de overheid meer doet voor een grote groep. “In plaats van 30 kleine tikken willen we eenmaal een grote klap geven. Dan kunnen we nog meer bereiken en betekenen voor de bouwindustrie.” Bijkomende voordelen zijn de vindbaarheid met een overkoepelende naam en communicatiemogelijkheden. “’Bouwmensen’ moet een top-of-mind begrip worden.”

GENERALIST
De diverse ‘niveaus’ waarin Bouwopleiding ’s-Hertogenbosch opleidt variëren qua lengte van 2 tot 4 jaar. Wilfred Slegers gaat niet voor specialisten: “De branche is voortdurend in beweging. Bouwprocessen transformeren. Hoe vaak komt het bijvoorbeeld nog voor dat je een trap in elkaar moet timmeren? Skills leer je pas echt op de werkvloer.” Die filosofie blijkt uit alles wat deze directeur vertelt. “Neem de stelling van Pythagoras. Leuk als je ‘m kent, maar je moet deze ook kunnen toepassen.”

BRABANTSE KAMPIOENEN
Rosmalens bouwopleiding gaat voor timmermannen, metselaars en allrounders in het kwadraat. Tijdens de opleiding bouwen ze aan (toekomstige) successen voor zowel werkgevers als werknemers. Zo wist de opleidingsvariant inmiddels al een aantal kampioenen op te leveren. “De Nederlands kampioen bouwtimmeren Bas Kerkwijk, is samen met metselaar Reno de Ling en tegelzetter Jeroen Sanders afkomstig uit de pilot van deze variant“, uit Wilfred Slegers trots. Dit trio vormt het Brabants bouwteam dat van 2 tot 7 juli onder leiding van Bouwend Nederland de nationale eer verdedigt op de WorldSkills in Leipzig, het wereldkampioenschap voor beroepen. “Dit vormt enkel een bevestiging dat we hard aan de weg aan het timmeren zijn.”


Wilfried Slegers
Directeur
Bouwopleiding 's-Hertogenbosch
info@bouwopleiding-s-hertogenbosch.nl
www.bouwopleiding-s-hertogenbosch.nl

 

<< Terug