1. januari innovatie

Een consistente huisstijl voor uw organisatie?

Non-verbaal is de taal
Kleuren worden beter onthouden dan tekst of logo. Consumenten vinden producten in het schap in eerste instantie op basis van hun kleur. Daarbij is volgens Apple van alle vormen van non-verbale communicatie kleur de meest directe methode voor het overbrengen van boodschappen en betekenissen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ruim 85% van de aankopen beslist wordt door de kleur van het product. Bovendien wordt een uiting in kleur ruim 40% beter gelezen. Kleuren zijn inherent aan merken. Laten we de Nederlandse supermarkten maar eens als voorbeeld stellen: Albert Heijn is blauw, Hallo-Jumbo geel, C1000 claimt rood en Super de Boer wordt gekoppeld aan de kleur groen. Allen gelinkt aan bepaalde waarden en associaties bij de consument.

Het organisatiepalet
Hier treft u een overzicht van de kleuren en de betekenissen voor en effecten op (Westerse) consumenten.

Zwart: glamour, kracht, autoriteit, inhoud, bedreiging, zwaar
Wit: hygiëne, puurheid, eenvoud, elitair, helder
Geel: optimisme, jeugd, aandacht, vertrouwen, creatief
Rood: energie, hartslag, urgentie, liefde, warmte, bloed, energie
Blauw: vertrouwen, veiligheid, communicatie, efficiënt, kalm, serieus
Groen: rijkdom, groei, natuur, ontspanning, harmonie, vrede
Oranje: agressief, call to action, veiligheid, plezier, materieel
Roze: romantisch, vrouwelijk, zacht, zwak, zorg, warmte
Paars: verzachtend, kalmerend, spiritueel, waarheid, introvert

Maar hoe verwerkt u deze nou in uw eigen organisatie? Simpel! Door het beantwoorden van een aantal eenvoudige vraagjes.

Beken kleur
De keuze van de juiste kleur is een relatief kleine en goedkope beslissing. Maar wel met grote gevolgen. Kleur is het meest opvallende aspect van je merk(logo). Om het maximale uit uw organisatiepalet te halen, verwerkt u deze niet enkel in uw logo, maar in de gehele huisstijl van uw communicatie. Pas dan creëert u consistentie en eenheid. Vraag uzelf bij het kiezen van de juiste kleur het volgende af:

- Wat is het doel van mijn merk?
- Welke kleur representeert de persoonlijkheid van mijn merk?
- Welke kleur past het beste bij de eigenschappen van mijn product of dienst?
- Welke kleur gebruikt de concurrentie?
- Welke kleuren representeren mijn niche het beste?
- Welke kleuren wil ik vermijden?

Wees consistent
Een goed voorbeeld voor de relatie tussen kleur en identiteit is de metamorfose van McDonalds. Vanaf 2009 ruilden zij met pijn in het hart rood in voor groen als ondersteunende kleur bij de ‘grote gele M’. Bij de oprichting van de fastfoodketen is bewust gekozen voor de combinatie rood en geel. Deze primaire kleurcombinatie heeft voor snackwarenhuizen de beste uitwerking op de omzet. Rood en geel stimuleren namelijk het nemen van actie, smaakvol, aandacht en niet te vergeten honger. Geel stimuleert daarbij ook gevoelens van blijdschap. In het nieuwe gewenste imago willen ze letterlijk hun groene kant naar voren schuiven, om zo gezonder en milieuvriendelijker over te komen bij de ‘hapgrage’ consument.

Let wel. De kleurstelling dient aan te sluiten bij lopende trends en de filosofie van uw organisatie. Het is dan ook niet zomaar dat McDonalds met de opkomst van de drie p’s (people, planet en profit) water, worteltjes en salades toevoegt aan haar verder calorierijke menukaart. Ook hier vormt consistentie de leidraad voor een organisatie. De uitstraling van een organisatie wordt vaak al bepaald door de kleur, zowel in het logo als de kleuren in het gebouw. Ook kunnen kleuren in een gebouw het personeel of consumenten op een bepaalde manier laten functioneren. Zolang deze maar aansluit bij de behoeften van uw beoogde doelgroep. Zo riepen de primaire inrichtingskleuren bij de Mac in eerste instantie drukte en onrust op, waardoor bezoekers geneigd waren binnen een kwartiertje weer naar buiten te stappen. Vandaag de dag ontwikkelt McDonalds zich zowaar tot een restaurant, waar u uitgebreid uw driegangenmenu vol euroknallers kunt verorberen. En dat alles dankzij één ‘simpele’ kleurwisseling.


Thijs Dorssers
Commercieel Directeur
DeltaZuid
www.deltazuid.nl 
Thijs@deltazuid.nl
linkedin.com/in/thijsdorssers/
     

 

<< Terug