Familiebedrijven zijn creatief en innovatief
Cees Hoefnagels van Hoefnagels Groep Tilburg:
Voor Cees Hoefnagels van de Hoefnagels Groep uit Tilburg staat het als een paal boven water: een familiebedrijf is veelal stabieler en straalt een zekere rust uit. Er wordt meer tijd genomen om in de toekomst te kijken. Er hoeft immers niet gestuurd te worden op externe aandeelhouders. Cees Hoefnagels(61) werkt al vanaf 1976 in het familiebedrijf. Sinds tien jaar is hij algemeen directeur. Hij spreekt met trots: “We zijn steeds op zoek naar iets nieuws. We willen altijd doorontwikkelen. We zitten overal kort op, zijn altijd direct betrokken bij de operationele uitvoering en nemen zelf de beslissingen!”
Ook bij de jongere generatie, de achterneven Gijs en Rolf Hoefnagels, valt van het gezicht af te lezen dat ze er gelukkig mee zijn dat ze als vierde generatie mede leiding mogen geven aan het familiebedrijf Hoefnagels. Gijs(37) is commercieel directeur van Hoefnagels Branddeuren B.V. En Rolf(31) stuurt de afdeling montage en service aan. In gezamenlijkheid overziet het tweetal met een enorm respect de historie van hun familiebedrijf. En zoals het jonge, ambitieuze ondernemers betaamt, is de blik ook nadrukkelijk gericht op de toekomst. Beide heren durven te dromen en zijn eensgezind: “We willen straks een mooi internationaal familiebedrijf achterlaten.”
Fusie
De Hoefnagels Groep is in 1947 ontstaan uit de samenvoeging van Stoomrolluikenfabriek Janssen-Wayers(1884) en Smederij Hoefnagels(1906). Vanaf dat fusiemoment legt het bedrijf zich vooral toe op rolluiken en stalen ramen. Als in 1992 het Nederlandse Bouwbesluit ingevoerd wordt, met bouwvoorschriften op het gebied van veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu, heeft het bedrijf Hoefnagels meteen een voorsprong. Gijs Hoefnagels “Wij vervaardigden toen al producten die brandwerend waren. Dat bouwbesluit is voor ons bedrijf cruciaal geweest.“
Specialist
Het familiebedrijf kon zich toen snel aanpassen aan de veranderende omstandigheden en vooral doorontwikkelen. Inmiddels is Hoefnagels uitgegroeid tot dé specialist in branddeuren. Volgens Gijs en Rolf Hoefnagels gaf die aanpassing de kracht aan van een familiebedrijf. “Snel schakelen en adequaat inspelen op veranderende omstandigheden. Zo kun je meer toekomst gericht werken. En heel belangrijk is dat je, door lange dienstverbanden, je medewerkers goed kent en weet waartoe ze in staat zijn. De motivatie is groot”, geeft Rolf Hoefnagels aan. En meteen verwijst hij naar zijn eigen serviceafdeling. “Wij vormen een full-service organisatie die het gehele traject, de gehele keten van eerste advies tot after-sales, in eigen hand heeft.”
Stabiel
De Hoefnagels Groep heeft ongeveer 75 medewerkers waarvan er velen al tientallen jaren werkzaam zijn in het familiebedrijf. Volgens de twee achterneven is het dan ook voelbaar dat er een wederzijdse betrokkenheid bestaat tussen het bedrijf en de medewerkers. Rolf Hoefnagels: “De mensen voelen zich hier thuis. Wij luisteren goed naar ze. Wij hechten aan het bottom up model.”
En ondanks de crisis draait het bedrijf op het industrieterrein Kraaiven in Tilburg Noord goed. “Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden. We hoeven geen externe aandeelhouders tevreden te stellen. We leven niet met de waan van de dag. We zijn gewoon stabiel”, verklaart Gijs Hoefnagels.
Internationaal
Naast Hoefnagels Branddeuren is Hoefnagels Aluminium Gevels ook al meer dan veertig jaar toonaangevend. En ook hier heeft het bedrijf het gehele proces van begin tot eind in eigen hand. Inclusief service en onderhoud. Inmiddels is aan deze bedrijfspoot een onderdeel toegevoegd: ‘Hoefnagels Marine’, met hoogwaardige schuifpuien voor exclusieve jachten. Daar ligt volgens Gijs Hoefnagels een groeimarkt. “Wij zijn volop bezig om dit bijzondere product bij meerdere werven weg te zetten.” Met name voor Hoefnagels Branddeuren geldt een steeds verder gaande internationalisering. “We zetten voor de wat langere toekomst nadrukkelijk in op de export.” Nestor Cees Hoefnagels: “Ons bedrijf rust op diverse poten. Dat is onze kracht. Binnen de familie willen we dat ook overeind houden!”.