1. januari innovatie

Je wordt een merk met maatwerk

Over het nieuwe fundament onder woningbouw

Maatwerk moet
Consumenten van vandaag eisen transparantie en flexibiliteit. Maatwerk is de norm, vandaag besteld is gisteren leveren. En het zal consumenten een zorg zijn hoe de producent het voor elkaar krijgt. Wie niet mee kan, ligt er heel snel uit. Maar wat met bijvoorbeeld een auto wel kan, kan met een woning vaak niet. Bij veel consumenten wil dat er gewoon niet meer in. Ook woonconsumenten verwachten maatwerk en opties voor een acceptabele prijs. De vraag waar veel woningbouwers mee worstelen is: hoe krijg je dat voor elkaar?

Darten in het donker
De ‘fout’ die woningcorporaties, ontwikkelaars en ook gemeenten nog regelmatig maken, is dat ze blind varen op cijfers en eigen deskundigheid. Ze verzuimen om toekomstige bewoners te betrekken bij de ontwikkeling van de woningen. En dat staat gelijk aan darten in het donker: de kans dat je de roos raakt, is nihil. Te weinig komt iemand op het idee om toekomstige bewoners te vragen: Hoe wilt u hier eigenlijk wonen? Wat vindt ú belangrijk aan uw toekomstige thuis? Simpelweg vragen wat je klanten willen en daar je aanbod op afstemmen. Je klanten een keuze bieden. Het vermindert de kans op dat je met tientallen onverkochte woningen blijft zitten, aanzienlijk.

Consument Gericht Ontwikkelen
Producenten en fabrikanten die te maken hebben met complexe productie- en organisatieprocessen, zoals woningbouwers, komen soms terug van het woord ‘maatwerk’. Dat kunnen we helemaal niet, da’s veel te moeilijk, daar zijn wij niet op ingericht. De autobranche, met zeer ingewikkelde productieprocessen, laat zien dat het kan. Ook hotels bieden, ondanks de complexe organisatie aan de ‘achterzijde’, zoveel mogelijk individuele service. In samenwerking met projectadviesbureau Deef+ schreef Robert en Rademaker een boekje over Consument Gericht Ontwikkelen, het nieuwe fundament onder woningbouw. Het boekje heet ‘Darten in het donker’ en is gratis te verkrijgen op www.darteninhetdonker.nl. Als voorproefje volgen hier twee korte fragmenten.

Bemint eer ge begint
Klanten: je moet er van houden. Ze willen steeds meer en ze willen er steeds minder voor betalen. Snappen ze dan niet hoe lastig aanpassingen en opties aan een woning zijn?

Nee. Het interesseert ze ook niet, eigenlijk. Je telt een paar honderdduizend euro neer voor de belangrijkste investering van je leven. Je betaalt een fors deel van je salaris aan huur. Je wilt dat je wensen serieus worden genomen, toch?

Klanten: je móet er van houden. Wat beweegt ze, wat houdt ze tegen? Woningcorporaties zitten op een schat aan informatie over hun klanten. Ieder gesprek, ieder contact, iedere blik op je klant vertelt je meer over eisen die bewoners stellen aan wonen. Demografisch onderzoek, marktonderzoek en lokale makelaars vertellen je de rest.

• Wat is de huidige situatie in een wijk of dorp?
• Wat is de gewenste situatie in een wijk of dorp?
• De gewenste situatie- de huidige situatie= het programma dat je wilt ontwikkelen.

De omgekeerde vastgoedwereld
Een autofabrikant als Audi kent de typische Audi-rijder van haver tot gort. Merkkleding, favoriete uitgaansgelegenheid, uitgavenpatroon, cultuurconsumptie, soort beroep, lifestyle: alles. En tóch biedt Audi een auto op maat aan. Van bekleding tot buitenspiegel: de keuze is aan de klant.

Audi investeert aan de voorzijde van het productieproces veel geld om aan de achterzijde nóg meer geld te verdienen. In de vastgoedbranche wordt nog te vaak pas over klanten nagedacht als de ontwerpen definitief zijn en de maquette op tafel staat. En da’s natuurlijk de omgekeerde wereld. Want niet alleen heeft een 55-jarige andere woonwensen dan een 25-jarige: een senior in de binnenstad wil een ander leven dan zijn leeftijdsgenoot op het platteland. En dus een andere woning.

 

<< Terug