1. januari innovatie

Kernwaarden op de werkvloer

Hoe u uw corporate identity vertaalt naar een kantooromgeving

Waar staat u voor? Dat is een thema waar iedere onderneming over nadenkt. Doorgaans verwoord in drie tot vijf prettig in het gehoor liggende kernwaarden. Maar waar komt u ze tegen in de dagelijkse werkomgeving? Bij de herinrichting van het kantoor van Rabobank Salland zocht SKETS architectuurstudio Amsterdam naar manieren om het interieur van het gebouw te verbinden met de identiteit van zijn gebruikers.

“Het gaat hier niet slechts om kleuren of materialen kiezen. Maar om te begrijpen hoe de organisatie werkt. Om daadwerkelijk te definiëren wie zij zijn. En een manier te vinden om dat te vertalen in het gebouw”, verwoordt architect Laura Favata de visie van SKETS architectuurstudio Amsterdam.

Zij is als architect betrokken bij het project om het nieuwe interieur van dit bestaande kantoorpand in te vullen. Allereerst is er een workshop met medewerkers en cliënten van de bank om ruim tien kernwaarden te definiëren. Daarnaast wordt rekening gehouden met de functie van de ruimtes. Essentieel, zeker in een tijd van flexibele werkplekken.

“Voor een bank draait alles om het bouwen van relaties. Dat vraagt om ruimtes die zich lenen voor elk soort gesprek. Met verschillende gesprekssettingen willen we een nieuw perspectief geven op het werken binnen een bank. Maar altijd met oprechtheid, aandacht en klantgerichtheid (drie van de gekozen waarden) voorop. Soms in de veiligheid van een afgesloten ruimte. Soms juist in de ontspannen sfeer van de lounge.”

Medewerkers zullen zich niet vergissen op welke verdieping van het pand ze zich bevinden. Want elke afdeling heeft een andere identiteit. Uitgedrukt in zijn eigen kleuren. De diversiteit aan kleuren en inrichting in elke ruimte is opvallend. En uiteraard geen toevallige keuze. “Kleurzones beïnvloeden de manier waarop mensen samenwerken en verbonden zijn.”

Tapijt speelt hierbij een voorname rol. “De uitgebreide collectie van Desso bevat producten met verschillende kwaliteiten.” Favata legt uit hoe SKETS die mogelijkheden optimaal benut. “Bloemenpatronen zijn bijvoorbeeld erg goed om een ruimte aan te duiden. Deze ‘eilanden’ vormen de sociale zones in het midden van elke verdieping. Die plekken, waar mensen samenkomen voor een kop koffie en een informele meeting, maken de kernwaarde verbinden duidelijk zichtbaar.”

Naast deze zogenoemde communicatieplekken, zijn er flexwerkplekken en concentratieplekken gecreëerd. Bijzonder zijn ook de spreekkamers, waar het tapijt is bedrukt met foto’s van medewerkers en klanten. “We wilden de identiteit van de klanten van de bank verweven met hun omgeving. Dat hebben we gedaan met groene zitmeubels en subtiele contouren van Sallandse weilanden op de glazen wanden. En in deze spreekkamer op een haast letterlijke manier.”

De succesfactor van het project is volgens Favata de directe samenwerking. Met klanten en medewerkers van Rabobank. En met leveranciers die de producten ontwerpen om deze plannen te kunnen realiseren. “Alleen door ze te definiëren naar de persoonlijkheid van zijn gebruikers krijgen verdiepingen en ruimtes identiteit.”

Desso
Taxandriaweg 15
5142 PA Waalwijk
(0)416 684 100
www.desso.com 

 

<< Terug