1. januari innovatie

Wat is uw License-to-Win?

Overleven in crisistijd

James Bond weet met behulp van zijn ‘License-to-Kill’ elke crisis met succes te bezweren. Ondernemers kunnen dit ook. Met hun ‘License-to-Win’…

Agent 007, de onversaagde geheimagent in dienst van ‘Her Majesty’s Secret Service’ MI6. Als niemand het meer weet, wordt zijn hulp ingeroepen. Want alleen Bond kan overwinnen. Daarbij wordt hij geholpen door de unieke gadgets van Q, de onnavolgbare uitvinder van MI6.

Eigenlijk is dat precies waar u met uw bedrijf ook voor staat: u hoeft geen wereldcrisis op te lossen, maar u moet wel zien te overleven in de huidige economische crisis.

Mogelijk wordt u in uw missie niet terzijde gestaan door mooie, verraderlijke vrouwen en schiet u uw concurrenten niet bij bosjes tegelijk af, maar verder kent uw missie veel overeenkomsten met die van 007. En waar Bond alleen aan het werk mag met zijn ‘License-to-Kill’, is uw overlevingskans een stuk groter als u uw ‘License-to-Win’ op zak heeft.

De ‘License-to-Kill’ is de permissie om te doden. De ‘License-to-Win’ is de ‘permissie’ van je klant; het is dé reden waarom klanten jouw product of merk kopen. Oftewel: De ‘License-to-Win’ zorgt ervoor dat klanten voor jou kiezen in plaats van voor een ander.

Wat is de License-to-Win van Volvo? Juist, Veilig. Van Becel: Goed voor je hart. En die van Axe: Onweerstaanbaar voor vrouwen. Ongeloofwaardig? Zeg dat maar eens tegen al die pubers die bussen vol Axe leegspuiten over hun kippenborst. Want, wie weet, helpt het…

En wat is uw License-to-Win? Kunt u deze net zo compact en helder benoemen? Is het een relevant klantvoordeel? Voldoet het aan een duidelijke behoefte in uw markt? En onderscheidt u zich hiermee van uw concurrenten? Zo ja, lees dan niet verder. Dan ontvang ik graag uw verhaal om als voorbeeld te dienen in een van mijn drie volgende columns.Zo nee, dan raad ik u sterk aan op zoek te gaan naar uw License-to-Win.Hoe? Met behulp van de unieke 3B-formule: Behoefte-Belofte-Bewijs. Q zou het kunnen hebben uitgevonden. Daarover de volgende keer.



Adriaan Oomen
Directeur Addfocus
adriaan@addfocus.nl
www.addfocus.nl

 

<< Terug